The doctor

 "Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η εβραϊκής καταγωγής Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός καθολικού ιερέα  (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς.  Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη.  Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη."

Τι συγκροτεί το ανθρώπινο πρόσωπο; Τι είναι εκείνο που κυρίως διαμορφώνει το βαθύτερο εγώ μας; 

Είναι το φύλο, η εθνικότητα, η θρησκεία, το επάγγελμα, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, ο κοινωνικός μας ρόλος;

Και τι είναι εκείνο που σύμφωνα με τους άλλους, μάς καθορίζει;

Τι είναι αυτό που οι άλλοι βλέπουν σε εμάς; Ποιο από τα χαρακτηριστικά μας επιλέγουν για να μας "ερμηνεύσουν";

Μπορούμε να δούμε καθαρά τον εαυτό μας;

Μπορούμε να δούμε απροϋπόθετα, απροκατάληπτα τον άλλο;

Υπάρχει αντικειμενική οπτική;  Ή αναπόδραστα, βλέπουμε τα πράγματα όχι όπως είναι, αλλά όπως εμείς είμαστε;

Τι ορίζουμε ως εαυτό, όταν το εγώ βυθιστεί στην άνοια; Τι είμαστε όταν η μνήμη μας γίνεται παρανάλωμα της ασθένειας; 

Και κάπως έτσι, μια παράσταση που αρχικά σε κάνει να πιστέψεις ότι θα παρακολουθήσεις μια υπόθεση βασισμένη στην αιώνια μεν, ξεπερασμένη δε, διαμάχη μεταξύ επιστήμης και θρησκευτικής πίστης, εξελίσσεται σε ένα δράμα με πρωταγωνιστή το ανθρώπινο πρόσωπο. Την μοναδικότητα του προσώπου, μέσα στην πολλαπλότητα των ταυτοτήτων, ενίοτε και των προσωπείων.

Η παράσταση θίγει και πολλά επιμέρους θέματα: τα δικαιώματα του θνήσκοντος ανθρώπου, τη δύναμη της ελπίδας μέσα από την θρησκευτική πίστη, τις θρησκευτικές προκαταλήψεις, την ιδεοληψία παντός είδους,  την επιστημονική ηθική, την πολιτική και κοινωνική υποκρισία, που παίρνει πολλές φορές τη μορφή της πολιτικής ορθότητας, την ανθρωποφάγα δύναμη των κοινωνικών δικτύων, με όλα αυτά να συγκλίνουν στην αγωνία του ανθρώπου να βρει την αποστολή και τη θέση του στον κόσμο.

H πολύ ουσιαστική πρόταση του συγγραφέα του έργου Robert Icke, την οποία και ακολούθησε η σκηνοθέτρια της παράστασης, Κατερίνα Ευαγγελάτου, να μην υπάρχει ταύτιση μεταξύ φύλου και φυλής ανάμεσα στο ρόλο και τον ηθοποιό που τον ερμηνεύει (με εξαίρεση το ρόλο της γιατρού Ρουθ),  ώστε αυτό που βλέπει ο θεατής επί σκηνής, να μην ανταποκρίνεται σε αυτό που ο ρόλος περιγράφει (πχ. βλέπεις μια λευκή, ξανθιά γυναίκα, στο ρόλο ενός μαύρου άνδρα καθηγητή), καταφέρνει να επιτείνει το βασικό ερώτημα της παράστασης για την έννοια του προσώπου, ενώ ταυτόχρονα θέτει τα φυλετικά και έμφυλα στερεότυπα στον παραστατικό πυρήνα του έργου .

Παρότι δομημένο σε πολλαπλές, σύντομες σκηνές, που σκοπό έχουν να επιτείνουν την αγωνία και να προχωρήσουν τον δραματικό χρόνο, το πρώτο μέρος της παράστασης είναι σχετικά φλύαρο, δίνει όμως τη θέση του σε ένα πολύ ουσιαστικό δεύτερο μέρος, όπου όλο το οικοδόμημα που χτίστηκε γύρω από την έννοια του προσώπου και των στερεοτύπων, μας εμφανίζεται στην πλήρη του ανάπτυξη, με αποκορύφωμα τη σκηνή του debate και φυσικά το αναπάντεχο φινάλε. 

Ξεχωρίζουν στους κεντρικούς (και δραματικά περισσότερο ολοκληρωμένους) ρόλους, αυτόν της γιατρού, η Στεφανία Γουλιώτη και του ιερέα, ο Νίκος Χατζόπουλος. Στους άλλους ρόλους που δρουν υποστηρικτικά και πολλές φορές βρίσκονται στη σκηνή μόνο για να υποστηρίξουν μια ακραία άποψη που επιτείνει τα πολλαπλά διλλήματα που θέτει η παράσταση, μια ομάδα πολύ καλών ηθοποιών.


Ταυτότητα της παράστασης:

Αμφιθέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου 

Συγγραφέας: Robert Icke

Σκηνοθεσία-Μετάφραση: Κατερίνα Ευαγγελάτου

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Mουσική Σύνθεση- Sound Design: Αλέξανδρος – Δράκος Κτιστάκης

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Σχεδιασμός Βίντεο: Παντελής Μάκκας

Ηχητικός σχεδιασμός: Ηλίας Φλάμμος

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος


Πρωταγωνιστούν:

Στεφανία Γουλιώτη

Νίκος Χατζόπουλος

Αμαλία Νίνου

Κίττυ Παϊταζόγλου

Μαριάννα Δημητρίου

Aurora Marion

Λευτέρης Πολυχρόνης

Νίκη Σερέτη

Σταύρος Καλλιγάς

Αλίκη Ανδρειωμένου

και η Ζωή Ρηγοπούλου


Βοηθός Σκηνοθέτη: Μελίνα Φορτετσανάκη

Β’ Βοηθοί Σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Πάνου, Μιχαέλα Σαραντινοπούλου

Βοηθός Σκηνογράφου: Μαρία Καλοφούτη

Βοηθός Ενδυματολόγου: Ειρήνη Γεωργακίλα

Χειριστής Κάμερας: Χρήστος Κέκες

Ενδύτρια: Μαρία Τσακίρη

Σχεδιασμός Κομμώσεων: Κωνσταντίνος Κολιούσης

Σχεδιασμός Μακιγιάζ: Τεό Ζωγραφάκι

Περούκες: Στέφανος Βασιλάκης

Κατασκευή γυναικείων κοστουμιών: Ευαγγελία Τσιούνη

Κατασκευή ανδρικών κοστουμιών: Γιώργος Παρλιάρος

Ειδικές κατασκευές: Αλέξανδρος Λόγγος


Φωτογραφίες Promo: Έφη Γούση

Φωτογραφίες Προγράμματος: Πηνελόπη Γερασίμου

Βοηθός Φωτογράφου: Κωνσταντίνος Λέπουρης

Trailer: Γρηγόρης Πανόπουλος

Βοηθός οπερατέρ: Ραφαήλ Σαμαράς

Κομμώσεις τρέιλερ: Ιδομενέας Μιχαλοδημητράκης

Βοηθός Κομμωτή: Γιάννης Τσιανάκας


Διεύθυνση Παραγωγής: Κωνσταντίνα Αγγελέτου

Οργάνωση Παραγωγής: Ξένια Καλαντζή

Βοηθοί Παραγωγής: Πανούτσι Μαργέλος, Ντίνα Ντεμπέμπε

Υποστήριξη παραγωγής «ΛΥΚΟΦΩΣ»: Κατερίνα Λιακοπούλου

Υπεύθυνη τμήματος εισιτηρίων «ΛΥΚΟΦΩΣ»: Στέλλα Μαυροειδή

Λογιστήριο «ΛΥΚΟΦΩΣ»: Γιώργος Αναγνώστου

Παραγωγή: Πολιτιστικός Οργανισμός «Λυκόφως» – Γ. Λυκιαρδόπουλος



Comments

Popular Posts